az-emberek-azt-hallják-meg-amit-látnak.jpg

Az emberek azt hallják meg, amit látnak

Az emberek azt hallják meg, amit látnak!

Ne mondd, mutasd! Ne dumálj annyit, lássuk a lényeget! Hiszem, ha látom! Így gondolkodnak a vevők ebben a nagy kapkodásban, és ezért tarolnak a videók (de csak a jó videók!) az interneten.

Az emberi agy kiemelten erős és gyors a vizuális ingerek feldolgozásában. A látott dolgot 60.000-szer gyorsabban felfogjuk, mint az olvasott vagy a hallott szavakat. Utóbbiakra csak 20 illetve 10 %-os hatékonysággal emlékszünk. Talán ezért mondják a marketingesek, hogy mindent legalább 7-szer kell sulykolni, mire egyszer megtapad.

Viszont, ha valamit egyszerre hallunk és látunk is, a megmaradási mutató 80 %-ra ugrik. Így tanulja meg fénysebességgel a csecsemő az anyanyelvét, kétnyelvű szülőkkel mindkettőt egyszerre.

A jó üzleti videó egyszerre mutat és beszél, ezért, mint a jó szülő, gyorsan és hatékonyan magyaráz. Egyszerű, sokan mintha mégsem értenék. A videó divat lett, ezért mindenki lefilmezi az első útjába kerülő dolgot, leginkább magát, vagy mást, ahogy beszél. Ilyenkor a kamerába mondják, felolvassák, amit egy honlapon is el lehet olvasni, a vevő-özön meg csak nem jön.

A hang és a vizuális tartalom kapcsolata

Igen, mert a számok nem azt mutatják, hogy bármilyen videó bármit megold, hanem azt, hogy egyszerre kell látni és hallani valamit ahhoz, hogy gyorsan megértsék és emlékezzenek rá. Hiába videó a műfaj, ha benne csak egy élő emberi fej beszél a gömbcsuklóról, vagy előadást tart róla kivetített feliratokkal. Vajon a nézők hallják vagy olvassák, pláne értik a gömbcsuklót, miközben egy beszélő fejet látnak? Dehogy! A nézők azt hallják meg, amit látnak! Látvány nélkül jó, ha a szöveg 10-20%-ra emlékeznek, mert nincs a mondanivalóval összekapcsolt vizuális tartalom. Az ilyen „beszélő fej” videó gyakorlatilag csak egy hangfelvétel aminek nincs sok értelme üzletileg. Illetve az elemzések szerint csak 10%-os értelme van.

Ha az a cél, hogy a néző értse is a terméket és emlékezzen is rá, akkor nem árt, ha az üzleti videó azt mutatja, amiről a háttérszöveg éppen szól. Vagy fordítva. Mindegy, hogy élő látványt, animációt, vagy a kettő elegyét lehet látni, a lényeg, hogy ha elhangzik, hogy alma, akkor lehetőleg alma legyen a képernyőn és ne egy tátogó szájú emberi fej (még akkor se, ha az is gömbölyű). Csak így nyer értelmet az „egy kép felér ezer szóval” mondás.

Az élő „beszélő fej” videó csak kiemelkedően jó előadásmódú, vagy jól kinéző, jó humorú, esetleg híres szereplővel működik. Vagy akkor, ha a személyes bemutatkozás, bizalomébresztés, vélemény bemutatása a cél, illetve, ha a „termék” maga a személy. Minden más esetben elvész vele a lényeg: tartós emléket építeni a néző agyában arról, amit el szeretnénk adni neki.

Hogyan tegyük láthatóvá a láthatatlant

Elvont fogalmat, szemmel nem látható dolgot, tervet, ötletet, működési elvet nem lehet lefilmezni. Ezt a problémát nem hidalja át a kamera előtt beszélő fej, mert az ugyanúgy nem segít a közönségnek vizualizálni, megérteni a láthatatlant. Itt lép színre az animáció, elegánsabban a CGI. Nem mindjárt Hollywood millió dolláros szintje, de nem is az a filléres konzerv videó, amiben a sematikus 2D-s animált egyen-GIF-figura integetve bólogat, vigyorog vagy szomorkodik, feliratokkal a háttérben. Utóbbinál már az élő beszélő fej videó is igényesebb. Olyan animációról beszélek, ami tényleg a szóban forgó dolgot vagy fogalmat mutatja be vizuálisan, 3D-ben vagy 2D-ben úgy, hogy a néző el is tudja képzelni azt a valamit, mintha a valóságban lenne. Ez az, amitől megérti és emlékezni fog rá, mert a látvány, a show viszi be a fejébe a hangot. Ez farag a nézőből érdeklődőt, majd jó eséllyel vásárlót, és ez a lényeg. Enélkül az üzleti célú videó aligha javítja egy márka imázsát, sőt, még ronthat is rajta.

Az emberek azt hallják meg, amit látnak
Share this post